Pred desetletji so se blagovne znamke začele prikazovat v naše javno življenje, zdaj pa posegajo v vsak kotiček našega zasebnega življenja. Vsaka od njih ima svojo vizualno identiteto: logotip. Toda zakaj imajo nekateri logotipi na nas toliko večji vpliv? Kateri je bil “prvi” logotip v zgodovini? Je to vprašanje sploh smiselno?
Verska simbolika
Skoraj tako dolgo, kot obstajajo ljudje, so uporabljali simbole za predstavitev zapletenih resničnosti. Med njimi so bili v zadnjih tisočletjih najuspešnejši simboli, povezani z religijo. Ali krščanskega križa ne bi mogli šteti za blagovno znamko, ki se je začela uporabljati pred več kot dva tisoč leti? Kaj pa judovska Davidova zvezda? Ali zvezda in polmesec islama?
Vsi imajo enako ključno lastnost kot sodobne blagovne znamke: sklicujejo se na nekaj, kar je neoprijemljivo, kar je nemogoče sporočiti z besedami, a kar povezujemo z načinom obnašanja, življenja, bivanja. V tem smislu številne sodobne blagovne znamke uporabljajo sporočila, povezana s samouresničitvijo in duhom skupnosti, ki so tradicionalno povezana z duhovnim čaščenjem.
Oznake izdelovalcev in kamnite skulpture
Uporaba preprostih simbolov, ki vizualno označujejo značilnosti ali kakovost določene blagovne znamke, sega daleč nazaj. Arheologi so odkrili kose keramike, ki so pripadali zelo različnim starodavnim civilizacijam – Kitajcem, Aztekom in Rimskemu cesarstvu -, na katerih so bile oznake, ki z osnovnimi simboli označujejo njihovega izdelovalca.
In ne pozabimo na kamnite skulpture – simbole, ki so jih graditelji vrisovali na svoje konstrukcije in so se ohranili vse do danes. S temi oznakami so označili svoj izvor, pot, na kateri so delali, in stopnjo izkušenj.
Heraldična umetnost
Z uveljavitvijo viteškega kodeksa v srednjeveški Evropi od 10. stoletja naprej so se vitezi soočali s težavo: na bojiščih in turnirjih so bili od glave do peta oblečeni v oklep, zato jih ni bilo mogoče prepoznati. Glede na to, da je bil to čas, v katerem sta bila čast in priznanje za dosežke na bojišču zelo pomembna, to ni moglo biti tako. Zato so ti vitezi začeli svoje ščite krasiti s simboli in barvami, po katerih so izstopali od drugih.

Zgodovina logotipov
Tako se je rodila heraldična umetnost – iz praktičnosti. Skozi stoletja je začela opredeljevati vse, kar je bilo povezano s temi vitezi: njihove podložnike, žene, premoženje in ozemlja. Vzorci so postajali vse bolj zapleteni in poznalo jih je vse več ljudi, zaradi česar sta plemičev ego in potreba po priznanju postala eden najpomembnejših virov oblikovanja v zgodovini.
Uporaba preprostih simbolov, ki vizualno označujejo značilnosti ali kakovost določene blagovne znamke, sega daleč nazaj. Arheologi so odkrili kose keramike, ki so pripadali zelo različnim starodavnim civilizacijam – Kitajcem, Aztekom in Rimskemu cesarstvu -, na katerih so bile oznake, ki z osnovnimi simboli označujejo njihovega izdelovalca.
In ne pozabimo na kamnite skulpture – simbole, ki so jih graditelji vrisovali na svoje konstrukcije in so se ohranili vse do danes. S temi oznakami so označili svoj izvor, pot, na kateri so delali, in stopnjo izkušenj.
Japonska in Mon
Uporaba oblikovanja kot sistema za prepoznavanje družinskih klanov se je pojavila tudi na Japonskem, čeprav na veliko bolj minimalističen način. Japonski krožni znaki, znani kot mon, so se uporabljali za identifikacijo aristokratskih družin in so se podobno kot heraldika razširili po vsej družbi.
Podobno kot srednjeveški ščiti v Evropi so moni vplivali na prve japonske blagovne znamke: Mitsubishijev logotip na primer združuje družinska znaka Iwasaki – družine, ki je ustanovila podjetje za električne aparate – in Yamanouchi – družine, ki jih je prva uporabila.
Prvi logotip? Pivovarna Bass
Čeprav številne blagovne znamke vztrajajo, da so bile prve, ki so registrirale logotip, približno v 19. stoletju, je primer pivovarne Bass – priljubljene blagovne znamke angleškega piva – morda najbolj edinstven in pomemben. Od sredine 19. stoletja je podjetje na svoje steklenice svetlega piva vedno lepilo rdeč trikotnik, leta 1876 pa je postalo prva blagovna znamka, ki je ta logotip registrirala, saj je bil istega leta sprejet zakon o registraciji blagovnih znamk.
Legenda pravi, da je 1. januarja 1876 zjutraj pred londonskim uradom za registracijo blagovne znamke že čakal uslužbenec podjetja Bass, ki je vso silvestrsko noč preživel na isti ulici, da bi bil lahko prvi v vrsti.
Vendar logotip Bass ni pomemben le zato, ker je bil prvi, temveč tudi zaradi svoje revolucionarne zasnove, zaradi katere se je desetletja razlikoval od vseh drugih blagovnih znamk. V času, ko so bili logotipi običajno zapleteni in zapleteni ter polni podrobnosti, ki jih je bilo težko prebrati, je Bass prehitel konkurenco, saj je tvegal s preprostim rdečim trikotnikom – abstraktno, minimalistično in preprosto obliko, ki je delovala.
Logotip ni le pospeševal prodaje, temveč je bil vključen tudi v dela umetnikov, kot sta Picasso in Manet, kar kaže na njegovo osrednjo vlogo v družbi, v kateri se je meja med umetnostjo in trgovino začela brisati.
Last modified: 11 februarja, 2022