Psihologija barv | Kako barve vplivajo na razpoloženje in čustva

Psihologija barv | Kako barve vplivajo na razpoloženje in čustva Psihologija barv | Kako barve vplivajo na razpoloženje in čustva

Se v rumeni sobi počutite tesnobno? Ali se zaradi modre barve počutite mirno in sproščeno? Umetniki in notranji oblikovalci že dolgo verjamejo, da lahko barva močno vpliva na razpoloženje, občutke in čustva. “Barve, tako kot značilnosti, sledijo spremembam čustev,” je nekoč pripomnil umetnik Pablo Picasso.

Barva je močno komunikacijsko orodje, z njo lahko sporočamo dejanja, vplivamo na razpoloženje in celo na fiziološke reakcije. Določene barve so povezane s povišanim krvnim tlakom, pospešeno presnovo in utrujenostjo oči. Kako točno delujejo barve? Kako naj bi barva vplivala na razpoloženje in vedenje?

Naš živahni svet je poln barv, ki na vas morda vplivajo bolj, kot se zavedate. Spremenijo lahko vaše razpoloženje in obnašanje, morda celo vaš način prehranjevanja in to, kdo se vam zdi privlačen. Najenostavneje rečeno, psihologija barv je postala priljubljeno področje teorije barv, ki barvam in čustvom pripisuje čustvene in psihološke konotacije. Mnogi od teh pomenov so univerzalni, saj vplivajo na možgane, nekateri pa so le kulturni.

Barve v prometu
V številnih kulturah rdeča barva pomeni nevarnost. Prometni znaki, ki zahtevajo takojšnjo pozornost in odziv, so običajno rdeči. To je dobra izbira, saj se uporabljajo učinki barve na vedenje. Z nevroznanstvenega vidika je njihova rdeča barva pametna izbira. V naših možganih je večina celic, ki so odgovorne za barvni vid, prilagojena za odziv na rdečo barvo. Zato rdeča barva bolj pritegne našo pozornost. Zato se lahko na rdeč namig hitreje odzovemo.

Barve vplivajo na naš okus
Ali ste vedeli, da lahko barva hrane poveča apetit in vpliva na naš okus? Znano je, da oranžna barva povečuje apetit, zato se pogosto uporablja za embalažo živil in v restavracijah s hitro prehrano. Modra barva sproži odpor in izgubo apetita, ker ni naravnih živil v (svetlo) modri barvi. Ta implicitna barvna pričakovanja lahko spremenijo naš odziv na hrano ali pijačo.

Nestle je na primer v Evropi predstavil različico čokoladne ploščice KitKat z okusom zelenega čaja Matcha. Zelena barva se običajno ne povezuje s čokolado, sladico in sladkostjo. Če se (mlečni) izdelek obarva zeleno, to pomeni, da se je pokvaril. Zato lahko ta barvna asociacija nekaterim Evropejcem prepreči, da bi poskusili in uživali v tej različici čokoladne ploščice. Zelena barva Nestléjevega Matcha KitKata se običajno ne povezuje s sladkimi okusi.

Barve oblačil vplivajo na naše dojemanje ljudi
Barva oblačil vpliva na to, katere lastnosti in značilnosti povezujemo z osebo. Lahko je kulturno pogojena z zgodovinskimi dogodki ali političnimi skupinami, vendar je to odvisno od konteksta.

Pogosto je črna barva povezana z močjo, močjo in avtoriteto. Pomislite na črno doktorsko haljo (intelektualna moč) ali črni pas v karateju (telesna in duševna moč). Športne ekipe, katerih uniforme so črne, pa prejmejo več kazni, igralci pa so povezani z negativnimi lastnostmi, kot je agresija.

Barva vpliva na zaznavanje temperature
Ali se počutite toplo ali hladno, je lahko odvisno od barvnega tona okolja. V sobi, ki je pobarvana s toplo barvo, boste občutili višjo temperaturo kot v isti sobi hladne barve.

Če pomislite na asociacije, povezane s temperaturo teh barv, to ni presenetljivo. Modra barva predstavlja zimo, led, vodo, svežino, dež, veter, vaše ustnice pa postanejo modre, ko vas zebe. Tople barve, kot sta rdeča ali rumena, pa v vaših mislih ustvarijo podobe, kot so ogenj, sonce in poletje. Tople in hladne barve se ne imenujejo kar tako.

Barve fiziološko vplivajo na nas
Barve ne vplivajo le na naše psihološko in čustveno stanje, temveč tudi na naše telo. Za rdečo barvo je znano, da v skladu s psihološko pripravo na nevarnost poveča fiziološko budnost. Aktivira naš živčni sistem ter tako poveča srčni utrip in količino adrenalina, ki kroži v našem krvnem obtoku. Ta odziv “boj ali beg” nam omogoča, da se hitreje odzovemo.

Tudi prej omenjeni sproščujoči učinek hladnih barv, kot sta modra in zelena, povzroči fiziološke spremembe. Umirjajo telo ter na primer zmanjšujejo dihanje in znižujejo krvni tlak. Zato se kirurgi pogosto oblačijo v zeleno ali modro barvo.

Moč barv je še večja. Zdi se, da barva medicinskega zdravila vpliva na njegovo učinkovitost. Rdeče, rumene in oranžne tablete so povezane s stimulativnimi učinki, modre, zelene in vijolične pa s sproščujočimi ali celo omrtvičenimi učinki.

V študiji so preučevali vpliv barve na učinek placeba. Vsi udeleženci so verjeli, da so dobili stimulativna zdravila, čeprav so vsi dobili placebo. Ena skupina je dobila toplo obarvane tablete, druga skupina pa hladno obarvane. Ugotovitve so pokazale, da je bil placebo učinek močnejši pri ljudeh, ki so prejeli tablete toplih barv, kot pri tistih, ki so prejeli tablete hladnih barv.

Kaj si morate zapomniti o barvah
Vzemite marker in poudarite naslednje: če so barve pametno izbrane, imajo lahko velik vpliv. Barva lahko vpliva na to, kako zapomnljiva je neka stvar, usmerja pozornost, vzbuja čustva in celo vpliva na motorične funkcije in delovanje. Ne pozabite, da se ti učinki lahko razlikujejo med različnimi kulturami in konteksti.

Ljudje pogosto izbirajo predmete v barvah, ki vzbujajo določena razpoloženja ali občutke, na primer izberejo barvo avtomobila, ki se zdi športna, futuristična, elegantna ali zaupanja vredna. Barve v sobi lahko uporabimo tudi za vzbujanje določenih razpoloženj, na primer spalnico pobarvamo v nežno zeleno barvo, da ustvarimo mirno razpoloženje.

  • Članek je povzetek:
    The effects of colors on behavior (neurofied.com), Clara Vetter (Umetnost pripovedovanja zgodb združuje z vedenjsko psihologijo in nevroznanostjo)